Regulamin świadczenia usług w ramach portalu usług elektronicznych "eURZĄD" Jastrzębie-Zdrój
§ 1 Postanowienia wstępne
- Niniejszy Regulamin określa zasady oraz zakres świadczenia usług w ramach portalu usług elektronicznych o nazwie „eURZĄD”.
- Administratorem eURZĘDU jest Urząd Miasta Jastrzębie-Zdrój z siedzibą w Jastrzębiu Zdroju, przy al. Józefa Piłsudskiego 60.
- eURZĄD jest portalem internetowym Miasta Jastrzębie-Zdrój, dostępnym pod adresem Portal eURZĄD – przejdź do strony, zapewniającym elektroniczny dostęp do informacji o zobowiązaniach Klienta wobec Miasta oraz umożliwiający dokonanie ich zapłaty w sposób elektroniczny.
§ 2 Definicje
- Klient – osoba fizyczna lub prawna deklarująca chęć korzystania z eURZĘDU
- Miasto – Miasto Jastrzębie-Zdrój
- Profil zaufany – to potwierdzony zestaw danych, które jednoznacznie identyfikują jego posiadacza w elektronicznych usługach podmiotów publicznych
- ePUAP – Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
- Operator – podmiot świadczący usługi bezpiecznej płatności internetowej
- Urząd – Urząd Miasta Jastrzębie-Zdrój, al. Józefa Piłsudskiego 60, 44-335 Jastrzębie-Zdrój
- W celu założenia konta w eURZĘDZIE i korzystania z dostępnych usług Klient akceptuje niniejszy Regulamin, którego aktualna treść jest stale dostępna na stronie eURZĘDU
- Dostęp do konta na portalu eURZĘDU Klient uzyskuje po wypełnieniu wniosku dostępnego w zakładce Regulamin.
§ 3 Warunki korzystania z eURZĘDU
- W celu założenia konta w eURZĘDZIE i korzystania z dostępnych usług Klient akceptuje niniejszy Regulamin, którego aktualna treść jest stale dostępna na stronie eURZĘDU.
- Dostęp do konta na portalu eURZĘDU Klient uzyskuje po wypełnieniu wniosku, dostępnego w zakładce Regulamin
§ 4 Złożenie wniosku
- Wniosek można złożyć:
- Osobiście w Urzędzie Miasta – w Wydziale Podatków i Opłat pokój 261B, 252B. Podczas składania wniosku Klient zobowiązany jest do okazania dokumentu ze zdjęciem potwierdzającego tożsamość
- Elektronicznie – za pośrednictwem platformy ePUAP (dla posiadaczy profilu zaufanego, podpisu osobistego lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego) i przesłać jako załącznik do „Pisma ogólnego do podmiotu publicznego” na skrzynkę ePUAP Urzędu Miasta Jastrzębie-Zdrój
- W przypadku przekazania poprawnych danych uruchomienie konta Klienta następuje do 7 dni roboczych.
- W przypadku braku możliwości zweryfikowania wniosku na podstawie danych w nim zawartych z informacjami znajdującymi się we właściwych rejestrach Urzędu, Klient zostaje wezwany za pośrednictwem poczty elektronicznej, której adres e-mail został wskazany we wniosku, do podania dodatkowych informacji umożliwiających identyfikację wnioskodawcy, w terminie 5 dni pod rygorem odrzucenia wniosku. Informacje uzupełniające należy złożyć na piśmie.
- Termin uruchomienia konta Klienta, o którym mowa w ust. 2 w sytuacji opisanej w ust. 3 następuje w ciągu 7 dni roboczych od złożenia pisemnej informacji uzupełniającej.
- Wniosek w imieniu osoby prawnej lub innego podmiotu może złożyć jedynie osoba upoważniona do ich reprezentowania. Weryfikacja upoważnienia do reprezentowania podmiotu odbywa się na podstawie rejestrów i ewidencji właściwych do formy prowadzonej przez podmiot działalności bądź dołączonego do wniosku pełnomocnictwa.
§ 5 Uwierzytelnianie do portalu
- Informację o aktywowaniu konta oraz hasło dostępu do eURZĘDU Klient otrzymuje za pośrednictwem poczty elektronicznej wskazanej we wniosku.
- Logowanie do portalu odbywa się z wykorzystaniem profilu zaufanego
- Podczas pierwszego logowania, Klient musi dokonać zmiany hasła. Kolejna zmiana hasła jest możliwa w każdym czasie.
§ 6 Prawa i obowiązki
- Korzystanie z eURZĘDU jest dobrowolne i bezpłatne.
- Klient ma prawo żądać zawieszenia lub usunięcia swojego konta z eURZĘDU.
- Administrator eURZĘDU nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek działania Klienta bądź osoby upoważnionej do działania w jego imieniu.
- Administrator eURZĘDU nie ponosi odpowiedzialności za skutki ujawnienia przez Klienta parametrów logowania osobom nieupoważnionym. W przypadku podejrzenia uzyskania hasła do konta przez osoby nieupoważnione Klient powinien niezwłocznie dokonać zmiany hasła do eURZĘDU.
- Administrator eURZĘDU zobowiązany jest do ochrony danych osobowych zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych.
§ 7 Blokada konta Klienta
- Administrator eURZĘDU ma prawo do zablokowania konta Klienta, który narusza prawo lub postanowienia Regulaminu.
- Wszelkie działania mające na celu utrudnienie lub destabilizowanie działania eURZĘDU stanowią czyn zabroniony w myśl obowiązujących przepisów prawa. W przypadku stwierdzenia dopuszczenia się takich działań, Administrator eURZĘDU zablokuje konto Klienta oraz zgłosi czyn zabroniony właściwym organom. Administrator eURZĘDU jest również uprawniony do podjęcia działań mających na celu naprawienie poniesionej przez Administratora eURZĘDU szkody.
- O podjęciu powyższych działań Urząd powiadomi Klienta za pośrednictwem poczty elektronicznej wskazanej we wniosku.
§ 8 Zobowiązania
- Za pośrednictwem eURZĘDU Klient może dokonać zapłaty:
- Podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego oraz łącznego zobowiązania pieniężnego osób prawnych,
- Podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego oraz łącznego zobowiązania pieniężnego osób fizycznych,
- Podatku od środków transportu,
- Opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
- Opłaty za wydane zezwolenia na sprzedaż alkoholu,
- Opłaty za zajęcie pasa drogowego,
- Opłaty z tytułu dzierżawy,
- Opłaty z tytułu użytkowania wieczystego gruntów,
- Opłaty z tytułu przekształcenia użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów.
- Zobowiązania na koncieKlienta dotyczą bieżącego roku rozliczeniowego i obejmują ewentualne zaległości lub nadpłaty z poprzednich okresów rozliczeniowych.
- Klient ma prawo wglądu do historii swoich płatności do pięciu lat wstecz, począwszy od 1 stycznia danego roku kalendarzowego.
§ 9 Niezgodność wysokości zobowiązania
- Ewentualne niezgodności pomiędzy informacją o zobowiązaniach w eURZĘDZIE, w szczególności o kwocie zobowiązania i terminie jego zapłaty, w stosunku do zobowiązań ustalonych na podstawie obowiązujących przepisów, Klient powinien niezwłocznie zgłosić za pośrednictwem Platformy eUrząd.
- Zgłoszenie niezgodności, o których mowa w ust. 1, nie jest równoznaczne z wniesieniem jakiegokolwiek środka zaskarżenia w ramach stosownych procedur toczących się w przedmiocie danego zobowiązania, w szczególności nie stanowi odwołania w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa oraz nie zwalnia z uregulowania zobowiązań w prawidłowej wysokości i obowiązującym terminie.
§ 10 Realizacja płatności za pośrednictwem eURZĘDU
- Płatności z wykorzystaniem Operatora można dokonywać przy pomocy ekspresowych płatności elektronicznych online.
- W momencie dokonywania ekspresowej płatności elektronicznej następuje automatyczne przeniesienie do systemu bankowości elektronicznej Klienta, obsługiwanego przez Operatora.
- Koszty dokonania płatności, zgodnie z taryfą Operatora ponosi Klient. O wysokości taryfy Klient informowany jest każdorazowo przed dokonaniem płatności.
- Każda płatność dokonana za pośrednictwem Operatora zostaje odnotowana w eURZĘDZIE po jej zaksięgowaniu w Urzędzie. Do czasu zaksięgowania, na koncie Klienta widnieje niezmieniona wysokość salda oraz nałożona zostaje blokada, uniemożliwiająca powtórne dokonanie płatności.
- W przypadku zwłoki w zapłacie należności głównej naliczone zostaną odsetki, zgodnie z obowiązującymi przepisami, a system naliczy łączną kwotę do zapłaty na dzień dokonania płatności.
- Jeżeli na Kliencie ciążą koszty upomnienia, to dokonaną wpłatę zalicza się w pierwszej kolejności na poczet tych kosztów.
- W przypadku należności, co do których wszczęto egzekucję administracyjną, do rozliczenia wpłaty stosuje się przepisy ustawy z dnia 17 czerwca 1966 roku o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (tekst jednolity Dz.U. z 2023 roku poz. 2505 ze zm.).
- Datą zapłaty zobowiązań publicznoprawnych, wymienionych w § 9 pkt a – e, jest dzień obciążenia rachunku bankowego Klienta (art. 60 §1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2023 roku, poz. 2383 ze zm.)).
- Datę zapłaty zobowiązań cywilnoprawnych, wymienionych w § 9 pkt f – i określają zapisy umowy, której zobowiązania dotyczą, a w przypadku braku stosownych regulacji za termin dokonania zapłaty przyjmuje się dzień uznania rachunku Miasta (art. 454 §1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku Kodeks cywilny (tekst jednolity Dz.U. z 2023 roku poz. 1610 ze zm.)).
§ 11 Ochrona danych osobowych
- Przetwarzanie danych odbywa się zgodnie z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) oraz przepisami prawa krajowego, a administrator danych dokłada wszelkich starań, aby zapewnić odpowiedni stopień ich ochrony.
- Administratorem danych osobowych jest Prezydent Miasta Jastrzębie-Zdrój z siedzibą przy al. Józefa Piłsudskiego 60, Jastrzębie-Zdrój (44-335). Można się z nim kontaktować w następujący sposób:
- listownie na adres siedziby administratora: 44-335 Jastrzębie-Zdrój, al. Józefa Piłsudskiego 60;
- e-mailem: miasto@um.jastrzebie.pl;
- telefonicznie:32 47 85 100
- W sprawach związanych z przetwarzaniem danych osobowych można kontaktować się z wyznaczonym przez Prezydenta Miasta Jastrzębie-Zdrój inspektorem ochrony danych w następujący sposób:
- listownie na adres siedziby administratora: 44-335 Jastrzębie-Zdrój, al. Józefa Piłsudskiego 60;
- e-mailem: iod@um.jastrzebie.pl;
- Dane osobowe będą przetwarzane w celu założenia Klientowi konta pozwalającego na uzyskanie dostępu do informacji o zobowiązaniach wobec Miasta Jastrzębie-Zdrój wraz z możliwością dokonywania płatności online podatków, opłat i niepodatkowych należności budżetowych za pośrednictwem eURZĘDU. Podstawę prawną przetwarzania danych stanowi art. 6 ust. 1 lit. c i art. 6 ust. 1 lit. e RODO w związku z Ustawą Ordynacja podatkowa i Ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Następnie dane będą przechowywane w celu wypełnienia obowiązku archiwizacji dokumentów, wynikającego z ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.
- Odbiorcami danych mogą być podmioty uprawnione do obsługi doręczeń oraz podmioty, z którymi Urząd Miasta zawarł umowy na świadczenie usług serwisowych dla użytkowanych systemów informatycznych.
- Dane z wniosków złożonych papierowo i wydruków papierowych będą przetwarzane przez okres niezbędny do założenia Klientowi konta, a następnie przechowywane przez 5 lat. Okres przechowywania liczony jest od 1 stycznia roku następnego od zakończenia sprawy.
- Prawa osób, których dane dotyczą:
- prawo dostępu do swoich danych oraz otrzymania ich kopii;
- prawo do sprostowania (poprawiania) swoich danych, jeśli są błędne lub nieaktualne, a także prawo do ich usunięcia, w sytuacji, gdy przetwarzanie danych nie następuje w celu wywiązania się z obowiązku wynikającego z przepisu prawa lub w ramach sprawowania władzy publicznej;
- prawo do ograniczenia lub wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych;
- prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (na adres PUODO, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa).
- Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednakże brak ich wskazania uniemożliwi założenie Klientowi konta na portalu.
§ 12 Reklamacje
- Wszelkie reklamacje transakcji przyjmowanie są w formie elektronicznej poprzez zakładkę Kontakt umieszczoną w menu głównym konta Klienta.
- Reklamacja powinna zawierać dane osoby dokonującej płatności, jej adres e-mail, numer transakcji, kwotę oraz jej datę.
- Wynik rozpatrzenia reklamacji będzie przekazany na adres e-mail Klienta w terminie nie dłuższym niż 7 dni roboczych od prawidłowego zgłoszenia reklamacji.
- W przypadku braku informacji wskazanych w ust. 2, zgłaszającemu zostanie przesłany e-mail z informacją o konieczności ich uzupełnienia, a bieg terminu na rozpatrzenie reklamacji ulegnie zawieszeniu do momentu przesłania brakujących informacji.
§ 13 Postanowienia końcowe
- Regulamin wchodzi w życie z dniem jego opublikowania na stronie eURZĘDU.
- Tekst Regulaminu jest dostępny na stronie internetowej pod adresem Portal eURZĄD – przejdź do stronyoraz w siedzibie Urzędu.
- Miasto zastrzega sobie prawo zmiany treści niniejszego Regulaminu.
- O zmianach dokonywanych w Regulaminie Klient będzie informowany na stronie eURZĘDU.
- W przypadku, gdy Klient nie wyraża zgody na dokonane zmiany w Regulaminie zobowiązany jest do przekazania, za pośrednictwem poczty elektronicznej, zwrotnej informacji w tym zakresie. Brak zgody Klienta na zmianę Regulaminu uniemożliwia dalsze korzystanie z eURZĘDU.
- Brak odpowiedzi zwrotnej na informację, o której mowa w ust. 4, oznacza akceptację zmian w Regulaminie.
- W kwestiach nieuregulowanych Regulaminem stosuje się przepisy obowiązującego prawa.
- W przypadku naruszenia zasad niniejszego Regulaminu, w szczególności bezprawnych działań Klienta, Urząd może odmówić świadczenia usług lub zablokować dostęp do konta, powiadamiając jednocześnie Klienta o przyczynach odmowy bądź dokonanej blokady. Urząd nie ponosi z tego tytułu odpowiedzialności.